Projekt

Projsite – nybyggd utmanare i byggbranschen

Intro

Bakgrund och utmaning

Projsites resa började i ett behov, ett behov av en plattform för bygglogistik som fungerar att använda för alla. Därifrån har resan gått snabbt och behovet av ett genomarbetat varumärke och webbplats uppstod snart. Projsite vände sig till Wilson Creative för att utveckla sin identitet, varumärke och webbplats.

Projsite syns på byggarbetsplats
Varumärke

Vilka är Projsite?

Varumärkesarbetet startade med en workshop där Projsite tillsammans med oss på Wilson Creative gick igenom deras bakgrund, vision, värderingar och målgrupper. Därefter sammanställdes och analyserades de tankar och funderingar som uppkom. Efter ytterligare knådning tillsammans med Projsite mynnade arbetet ut i en lyckad varumärkesplattform. Denna varumärkesplattform fungerade sedan som  ett fundament i det fortsatta arbetet med en visuell identitet.

Grafisk manual Projsite
Projsite personas
Identitet

En mjuk framtoning i hård bransch

I arbetet med den grafiska profilen tog vi utgångspunkt i varumärkesplattformen. Några viktiga aspekter vi fokuserade på var Projsites önskan att sticka ut genom att balansera en techig och innovativ känsla med en vänlig och inbjudande framtoning. Den grafiska profilen utformades för att spegla dessa värderingar och samtidigt ge ett professionellt intryck. Den visuella identiteten grundar fortsatt arbete med ny webb och fungerar också som ett stöd för internt kommunikationsarbete.

Projsite kranar
Projsite logo-varianter
Projsites symbol med stödraster
Projsites färgpalett
Identitet

Att sticka ut i mängden

Genom genomtänkta färger, typsnitt, logotyp och andra visuella element bygger vi en modern och distinkt stil som signalerar både teknisk kompetens och en tillgänglighet. Profilen blir därmed ett viktigt verktyg för konsekvent kommunikation och stärker Projsites position på marknaden.

Projsite appikon
Projsite mönster på telefonskyddd
Webb

Ny webb för att hitta rätt målgrupp

När vi inledde vårt samarbete var Projsites befintliga webbplats baserad på ett snabbt implementerat WordPress-tema och hade inte den struktur eller design som krävdes för den kommande lanseringen av plattformen. Wilson Creative tog ett omtag av webbplatsen för att säkerställa att den speglar den nya varumärkesplattformen och möter både funktionella och visuella krav. Målet var att skapa en professionell webbplats som kommunicerar Projsites värde och tilltalar den konservativa målgruppen i branschen.

Lyckades vi? Det kan du avgöra själv genom att klicka dig vidare till projsite.com

Projsite webbsida
Jacob Westerlind, projektledare Wilson Creative