Kärleksfull kommunikation FTW

Hållbara Wilson

Wilson Creative jobbar med kärleksfull kommunikation. Det innebär att vi vågar ta ställning och ser förbi kortsiktiga kickar till förmån för det längre perspektivet.

Det gäller i allt vi gör, från miljön till människan, mellan kompisar och kunder. Vår hållbarhetsstrategi genomsyrar hela Wilson Creatives verksamhet 24/7/365. Vi är fast beslutna att vara del av förändringen mot en mer hållbar värld och söker aktivt nya uppdrag inom hållbarhetsområdet. Kanske är kreativitet en del av lösningen? Vi vill tro det.

Modell för hållbarhet

Hållbarhetspyramid

För att visualisera vår hållbarhetsmodell har vi valt att göra en Wilsonpyramid i tre nivåer: GRUND, ANSVAR och VISION. På varje nivå finns kopplingar till de Globala målen och Agenda 2030 samt de verktyg vi använder på daglig basis. Klicka runt lite i modellen så kommer du förstå bättre. Eller nåja, lite bättre i alla fall. Många undrar nog till exempel vad Berghain-Sven och ett gökur gör där men det är så vi vill ha det.

Vår yttersta vision är att göra världen till en lite bättre plats med hjälp av kärleksfull kommunikation där vi tar ansvar för oss själva, våra kunder och samhället i stort.

sustainability

Grund

Ansvar

Vision

Human arbetsplats med lågt miljöavtryck

Människa och miljö i centrum

Vi arbetar utifrån en hållbar strategi och affärsplan, där vi i hela vår värdekedja strävar efter att löpande utveckla hållbarheten. Vi vill vara en medveten och human arbetsgivare som tänker långsiktigt både när det kommer till våra medarbetares välbefinnande och vår miljöpåverkan. Vi har under åren identifierat en hel del aspekter i vår verksamhet som har betydelse för miljön och där vi kan göra faktisk skillnad.

Hållbarhet är kärnan av vår strategi och vi jobbar med proaktiva insatser för miljön integrerat i vår vardag. Vi levererar i huvudsak digitala tjänster med låg miljöpåverkan, tar ansvar för den miljöpåverkan vi har och vill gärna inspirera kunder och leverantörer att följa efter.

Att jobba med hållbarhet sträcker sig långt utöver ansvar för vår miljö och klimat. Vi har självklart rutiner för allt mellan himmel och jord när det kommer till resor, källsortering och val av leverantörer, det är hygienfaktorer idag. Vi strävar efter att lägga ribban högre än så. Vi tror att kreativitet och kärleksfull kommunikation är avgörande i förändringen mot en mer hållbar värld och vi söker aktivt efter uppdrag där vi känner att vi kan vara med och göra skillnad. Vi ställer krav på att våra kunder och partners, precis som alla anställda på Wilson Creative, ska uppfylla vår uppförandekod.

Uppförandekod

Vi jobbar med proaktiva insatser för miljön integrerat i vår vardag och levererar i huvudsak digitala tjänster med låg miljöpåverkan, tar ansvar för den miljöpåverkan vi har och vill gärna inspirera kunder och leverantörer att följa efter. I övrigt så:

  • Följer vi lagar och förordningar
  • Prioriterar vi säker arbetsmiljö och medarbetares hälsa
  • Verkar vi för likabehandling och mångfald
  • Förespråkar vi schyssta arbetsvillkor och förhållanden
  • Värnar vi klimat och miljö och arbetar för att minska vår miljöpåverkan
  • Arbetar vi enligt vårt hållbarhetslöfte med våra prioriterade sju globala mål
Uppförandekod på Wilson Creative

Hälsa och återhämtning

Om vi har roligt och mår bra på jobbet så kommer våra leveranser att vara bättre, helt enkelt. Alla medarbetare ges goda förutsättningar för att ta hand om sin mentala såväl som vår fysiska hälsa. Vi brinner tillsammans för detta och vi vågar säga att vi kommit långt! Utöver friskvårdsbidrag och möjlighet att träna på arbetstid har vi även utbildat en friskvårdsinspiratör, vi har tillgång till Promas återhämtningsfåtölj med mentala träningsprogram vilket medarbetare uppmuntras till att använda dagligen.

Återhämtning i Promas återhämtningsfåtölj

På pallen som Årets arbetsgivare

Byråvärlden är (ö)känd för sina bekymmer med stress, utmattning och knepiga förhållanden och där vill vi verkligen gå i bräschen för att bevisa att man kan driva en byrå där medarbetarna faktisk mår bra. Både 2023 och 2024 tog vi hem andraplatsen i kategorin Årets arbetsgivare i branschtävlingen Årets byrå.

Årets arbetsgivare

Miljöarbete på internet

Har du hört talas om miljövänliga hemsidor? Det är ett spännande område som vi är riktigt vassa inom. Varje ny sida som laddas på internet har nämligen en verklig effekt på växthuseffekten och höjer sakta men säkert den globala temperaturen. Men, det finns ett sätt att göra hållbara webbsidor: Jamstack-teknik.

Tack vare sina snabba laddningstider och att det inte finns något behov av avancerade servrar så är webbutveckling med Jamstack en utmärkt grund för att skapa energisnåla, hållbara webbsidor med lågt CO₂-utsläpp. Det är något som vi på Wilson tycker är extra kärleksfullt! Att sajterna dessutom blir blixtsnabba, driftsäkra och rankar högt på Google skadar ju inte heller.

Årets Lejonhjärta

För att driva vår vision vidare vill vi också visa vår uppskattning till de som kämpar för ett kärleksfullt, mer hållbart samhälle och som dessutom är bra på att kommunicera runt detta. Därför delar vi ut ett pris, Lejonhjärtat, till ett företag eller organisation som vi tycker sticker ut på ett positivt vis.

Vinnare

Jacob Westerlund, Wilson Creative