Vi har varit Kalmar FF:s fullservicebyrå sedan Kalmarunionen 1397 (eller nja, nästan i alla fall). Fotboll är stort i Kalmar men med över 12 000 platser att fylla på Guldfågeln Arena så krävs en rejäl dos påhittighet, hyss och oprövade metoder och det passar oss på Wilson utmärkt. Ansvaret innefattar allt från hemsida, e-handel och sociala medier till grafisk profil, kampanjkoncept och filmproduktion. Och behövs det merchandise så fixar vi det med såklart.
KFF har fått mycket uppmärksamhet och positiv feedback för sin kommunikation i digitala och sociala medier. Här är idé, kanalkännedom och timing de tydligaste framgångsfaktorerna snarare än påkostade produktioner. Strategin är ganska enkel: Trams säljer! Vi vill roa (mycket) och retas (lite) utan att sparka nedåt i den berömda näringskedjan. Okej, vi har kanske gjort ett och annat undantag för Östers IF, men alltid med mycket hjärta och glimten i ögat.
01. Något att säga
Det börjar alltid med ett kommunikationsbehov såklart. Det kan vara en specifik match, ett nyförvärv eller att det är dags att förnya säsongsbiljetterna. Vi undviker onödigt babbel.
02. Timing
Den kanske viktigaste pusselbiten är timing. Vi vill vara snabbfotade och ta tillvara på de möjligheter som bjuds med kort varsel och det finns alltid en öppen linje mellan förening och byrå. Men ännu viktigare är nog känslan för NÄR det är läge att tramsa och när vi bör hålla en mer seriös ton.
03. Kanalkännedom
Vi anpassar budskap utifrån våra målgrupper. Twitter har blivit en arena för många inbitna KFF-fans i exil och därför lägger vi mycket kraft just här. Att ha ambassadörer som engagerar sig, delar och kommenterar är en superviktig ingrediens i att kommunikationen når ut brett.
Vi håller full koll på visningar, kommentarer och annat engagemang. Vårt huvudfokus ligger såklart på föreningens fans men det finns en viktig sekundär målgrupp i andra lags supportrar, influencers och journalister. Många gånger är det bara en tidsfråga innan tidningar och andra nyhetskanaler snappar upp och rapporterar vilket ger budskapet ännu större vingar.
Kvinnojouren i Kalmar och Kalmar FF har teamat upp för att utbilda samtliga aktiva i fotbollsföreningen om mäns våld mot kvinnor. I samband med detta lanserades en kampanj under hashtaggen #sabbastämningen för att uppmuntra fler att engagera sig mot våld, machokultur och sexistisk jargong.
Se inslaget om Kalmar FF med hjärtat och Kvinnojourens samarbete mot våld, machokultur och sexistisk jargong. Klicka här!
Vi börjar ticka upp mot 150 matchaffischer sedan den första som var invigningsmatchen på Guldfågeln Arena 2011.
Wilson har producerat mängder av rörligt material för Smålands stolthet™ genom åren. Vi är lite extra stolta över avtackningsfilmerna som visas när legendariska Kalmar FF-spelare lägger skorna på hyllan.
Allt från sociala medier-content, printannonser och stationery design till LED-reklam, merchandise och matteböcker.
Wilson ligger bakom UX/UI-design, programmering och löpande hantering av kalmarff.se med tillhörande e-handel.
Hasse Hofvergård
VD
Maila mig
070-842 09 59