Dillbergs Bokhandel är en legendarisk institution i Kalmar som funnits sedan 1832. Idag verkar man även online genom en webbshop. Utöver böcker säljer Dillbergs även spel, pussel, konstmaterial och mycket annat. Sedan 60 år drivs Dillbergs av familjen Jeansson och 2023, lite drygt 190 år sedan butikens etablering, fick vi på Wilson äran att se över Dillbergs grafiska uttryck.
Logotypen tar ett tydligt avstamp i historien. Det karaktäristiska D:et har använts i 40 år och är en väletablerad identitetsbärare. Symbolen har dock ritats om och känns inte längre lika klumpig. Den nya ordbilden är en klassisk serif, inspirerad av de tidigaste dokumenterade fasadmålningarna. I den primära logotypen värnar vi om och lyfter Dillbergs arv. Det är få butiker som kan stoltsera med en så gedigen historia.
Dillbergs primära färg är grön. En varm och inbjudande grön färg som kompletteras av sex färger. Fem lite mer subtila färger och en accentfärg i form av orange. Alla samspelar fint tillsammans.
Dillbergs typsnitt är Fraunces och Plus Jakarta Sans. Fraunces är ett soft-serif-typsnitt som inspirerats av stilen i tidiga 1900-talets typsnitt som Windsor, Souvenir och Cooper. Typsnittet ger ett klassiskt, mjukt och personligt uttryck. Något som passar en klassisk bokhandel. Fraunces är dessutom ett variabelt typsnitt vilket medför nästintill oändliga möjligheter.
Plus Jakarta Sans är inspirerad av typsnitt som Neuzeit Grotesk, Futura och 1930-talets groteska sans serifs. Typsnittet har moderna och renodlade former och har hög läsbarhet i alla storlekar.
Emmy Karlsson
Projektledare
Maila mig
073-097 22 29