Digital strategi och kommunikationsstrategi

En digital strategi är en förutsättning för att lyckas med sin digitala kommunikation och marknadsföring på lång sikt. Vad är syftet med den digitala marknadsföringen? Vilka målgrupper är intressanta och i vilka kanaler hittar vi dem? Vilken slags innehåll behöver vi skapa och vad är målet med alla ansträngningar? Allt detta sammanfattas och fungerar som karta och kompass i jakten på din digitala framgångssaga.

Vad är en digital strategi?

Digitala strategier kan se ut på många olika sätt beroende på marknad, organisation och ambitionsnivå. Formatet behöver dock inte vara särskilt avancerat och det är viktigt att inte göra det hela onödigt svårt, den bästa strategin är den som används.

Den digitala strategin kan även behöva delas upp i flera olika delar, för att definiera och tydliggöra målgrupper och kommunikationsmål för t.ex. webbsida, sociala medier och nyhetsbrev.

Om man inte har en strategi så saknar man ofta mål och därmed riktning när det kommer till olika kommunikationsinsatser. Det blir svårt att prioritera och dessutom blir ofta innehållet lidande. Med en digital strategi på plats får man en bättre karta och organisationen kan enklare dra åt samma håll.

Strategier för digital framgång

1

Kommunikationsstrategi för din digitala närvaro

När vi gör en kommunikationsstrategi tar vi ett helhetsgrepp över hela det digitala ekosystemet: Hemsida, e-handel, intranät, nyhetsbrev, sociala medier, annonsplattformar - ja, rubbet. Allt sammanfattas i en digital bibel som ligger till grund för hela den digitala närvaron.

En kommunikationsstrategi kan innehålla:

  • Vad är syftet med den digitala närvaron? Vad vill vi uppnå?
  • Vilka målgrupper har vi och vad behöver de få se, läsa, höra och känna?
  • Hur använder målgruppen digitala kanaler och vilka kanaler är prio?
  • Vilken slags contentproduktion behövs för respektive kanal?
  • Aktivitetsplan: Vem gör vad och när?
  • Mätbara mål: Vilka KPI:er är intressanta?
  • Kör! Och var beredd på att revidera kommunikationsstrategin på vägen.
2

Strategi för sociala medier

När vi gör en strategi för sociala medier ligger (inte helt oväntat) fokus på användandet av Facebook, Instagram, LinkedIn och så vidare. En sociala medier-strategi lämpar sig för företag och organisationer som vill hantera närvaron i sociala medier själva och behöver något att luta sig emot.

Guidelines för sociala medier kan innehålla:

  • Kommunikations- och effektmål
  • Strategiskt fokus
  • Målgrupper
  • Kanaler och kommunikationsytor
  • Tonalitet
  • Förslag på relevant content
  • Vad man kan mäta och hur
  • Fokusområden och handlingsplan
  • Innehållskalender

Det är lätt för oss att säga att vi är bra.

Lyssna på det här gänget istället!

  • Jon Flobrant

    Med hjälp av Wilsons skräddarsydda rapporter får vi snabbt en tydlig bild över hur våra marknadsföringsinsatser presterar och kan arbeta effektivt för att nå våra mål. Wilson är alltid professionella, kompetenta och härliga att arbeta med

    Jon Flobrant

    Kalmar Energi

  • Henric Wahlberg Hjältevadshus

    Under vårt långa samarbete har vi fått hjälp med allt från hemsida och digital marknadsföring, till filmer och andra kommunikationsinsatser. Teamet på Wilson Creative är tillgängliga, kreativa och snabba att leverera det vi behöver. En partner vi kan räkna med helt enkelt.

    Henric Wahlberg

    Hjältevadshus

  • Lena L Norin Malkars Träningscenter

    Vi har ett nära och smidigt samarbete kring vår digitala marknadsföring. Wilson är lyhörda, engagerade och levererar innehåll och kampanjer som ger resultat. Ett bra stöd i vår hektiska vardag.

    Lena L Norin

    Malkars Träningscenter

  • Henrik Andersson Kalmar FF

    För oss på Kalmar FF är Wilson Creative mer än bara en digitalbyrå – de är en del av vårt lag. De har hjälpt oss att utvecklas både digitalt och varumärkesmässigt och dessutom har deras arbete med Paid Social levererat fantastiska resultat. Det är få som kombinerar strategisk skärpa, kreativ höjd och genuint engagemang som gänget på Wilson.

    Henrik Andersson

    Kalmar FF

  • Jonas Richert Blue Partner

    Blue Partner är inne i en spännande expansionsfas, och Wilson Creative har varit en ovärderlig partner i att ta oss dit vi är idag. De har hjälpt oss att forma vårt varumärke, finslipa vår digitala strategi och skapa content som både vi och våra kunder verkligen uppskattar. Samarbetet känns gränslöst – de löser allt vi slänger på dem och levererar alltid på topp.

    Jonas Richert

    Blue Partner

  • Maria Widén från Widens Åkeri

    Wilson Creative har varit ovärderliga för oss i allt från hemsida och content till att hjälpa oss nå rätt personer när vi rekryterar. De är kreativa, proffsiga och så otroligt enkla att jobba med. Deras förståelse för vårt hållbarhetsarbete och hur vi vill kommunicera det har verkligen gjort skillnad. Vi är stolta över vårt samarbete och rekommenderar Wilson Creative till 100%.

    Maria Widén

    Widéns Åkeri

  • Magnus Lagerlöf, Ekerum

    Wilson har hjälpt oss att nå ut till rätt målgrupper och fått våra gäster att boka sina vistelser tidigare än vi trodde var möjligt. Kombinationen av deras skarpa insikter, snabba återkoppling och förmåga att skapa verkligt resultat gör dem till en partner som lyfter oss på flera plan.

    Magnus Lagerlöf

    Ekerum Resort Öland

  • Anna Barkevall Böda Sand

    Wilson Creative har utvecklat en hemsida som synkar helt perfekt med vårt hållbarhetstänk. Bodasand.se är numera både snabb och energieffektiv – vilket ligger helt i linje med vår ambition att minska vårt ekologiska avtryck. Teamet på Wilson har varit otroligt lyhörda och lätta att arbeta med vilket gjorde projektet inspirerande från start till mål. Vi är så nöjda och stolta över resultatet!”

    Anna Barkevall

    Böda Sand

Kontaktbild

Vill du snacka digital strategi?

Vi på Wilson Creative är dina go-to-proffs när det kommer till att få ditt varumärke att sticka ut i mängden. Skriv några rader till oss så återkommer vi till dig pronto.

Nu åker dina personuppgifter strax iväg till Wilson Creative! Vi lovar att ta väl hand om dem. Här kan du läsa mer om hur det går till.

Nu åker dina personuppgifter strax iväg till Wilson Creative! Vi lovar att ta väl hand om dem. Här kan du läsa mer om hur det går till.