Believe the Haypp

Ett helt nytt varumärke
Inte ens namnet Haypp fanns när vi på Wilson anlitades för att ta fram en grafisk identitet och webbdesign för detta varumärke. Det som fanns på bordet var en tydlig vision om att etablera en ny återförsäljare inom tobaksfritt snus i Europa. Storbritannien var först på listan av länder. Ett land där de flesta inte har en aning om vad snus är och hur det fungerar. Utmaningen var alltså ganska stor, både att etablera ett helt nytt varumärke och en helt ny produkt.
Identitet
Att ta fram namnet var en av de första delarna i projektet. Tillsammans med namnbyrån Skriptor Zigila uppfanns “Haypp” och vi på Wilson började klä det nya namnet i en representativ kostym. Den skandinaviska känslan har varit ett strategiskt medvetet val eftersom Sverige har ett av världens lägsta antal rökare och många ser skandinaver som hälsosamma.





Haypp.com
Den rena och avskalade känslan i den grafiska profilen låg till grund för webbsidans utseende. Starka färger inspirerar till att upptäcka smaker och de olika varumärkena som säljs på sidan. Till en början designades sidan enbart för Storbritannien, för att sedan skräddarsys mot flera länder.


Fotomanér
Ett genomtänkt manér för bilder har varit en viktig pusselbit i den grafiska profilen. Skandinaviskt med fokus på smaker har varit tydliga riktlinjer.
Filmer
För att beskriva produktens egenskaper och inspirera kring de olika smaker som finns så har rörliga bilder varit viktiga. Allt från längre klipp som skapar en känsla av olika livsstilar till kortare klipp som fokuserar på en viss smak.