Äventyrsbadet är hela Kalmars badhus

Äventyrsbadet i Kalmar invigdes 1991, i anslutning till den gamla simhallen från 1970. Sedan dess har det varit Kalmarbornas badhus, och kommer att fortsätta vara det tills en helt ny anläggning byggs om ett antal år. Äventyrsbadet är dessutom en del av Kalmar kommun numera. Wilson Creative har hjälpt dem hitta nya vinklar för kommunikationen, när den fysiska anläggningen tappat en del av sin forna glans men det fortfarande finns mycket fint att uppleva på badhuset. Här kan du läsa om Äventyrsbadets nya kommunikationsstrategi, uppdaterade logotyp och varumärkeslöfte, och konceptet Badmanifestet.

Kommunikationsstrategi

Kalmar är den region i Sverige där söktermen ”simhall” är mest populär på Google (Google Trends, perioden 2016-2017). Här har diskussionerna gått varma om den nya simhallen som så småningom ska byggas, om triatlonträning och om simskolan för barn. Debatten om hur vi bäst gör utrymme för olika kulturer och religiösa uttryck i samma simbassäng har förstås också nått hit. I kommunikationsstrategin utforskade vi kontexten för Äventyrsbadets kommunikation, deras mål och målgrupper, och inte minst vilka fördelar vi ska välja att kommunicera när de inte har ett toppmodernt badhus att visa upp. Till sist la vi upp en taktik och handlingsplan som kan bidra till att bygga ett starkare varumärke även med den befintliga anläggningen.

Uppdaterad logotyp och nytt varumärkeslöfte

Under det strategiska arbetet förstod vi att idén om ett badhus för alla låg både medarbetare och badare mycket varmt om hjärtat. Det inspirerade till ett nytt varumärkeslöfte med en liten undertext till. Vi gav också logotypen en liten smula kärlek så att den lirar bättre med Kalmar kommuns nya grafiska profil och ett lite mer modernt uttryck.

Badmanifestet

För att uttrycka Äventyrsbadets övertygelse om det öppna badhuset skapade vi ett koncept, som kan användas både som kampanj och som löpande varumärkesbyggande kommunikation under lång tid framöver. Det kallas Badmanifestet och går ut på att Äventyrsbadet tar ställning för öppenhet och ömsesidig respekt på badhuset. Vi tog till exempel fasta på DO:s vägledande beslut från 2015 om att det är diskriminerande att tvinga någon med icke-binär könsidentitet att bära täckande badkläder även om personen har bröst. Samtidigt är det ju okej att bada i burkini, om man inte vill visa något alls. På Äventyrsbadet är vattnet till för alla.

Badmanifestet rullades ut i form av stora skyltar i badhuset, kakeldekor inne i duscharna, budskap inne på toaletterna, på Facebook, Instagram, bussar och köpcenter.

Hallå i stugan!

Vill du skapa något som känns i hjärtat, kittlar hjärnan och förtjänar sin plats i flödet?
Då lär vi komma bra överens, hör av dig!

Starta ett projekt

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Skicka en hälsning

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jobba hos oss

  • Accepterade filtyper: pdf.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.